In de stroom van de tijd | Meditaties in de Himalaya

18,50 incl. btw

2 op voorraad

Artikelnummer: 9789490347178 Categorieën: , ,

Beschrijving

En la corriente del tiempo

Meditaties in de Himalaya

Zelfs een lezer die het voorgaande werk van de dichter Germain Droogenbroodt niet bijzonder goed kent, zal meteen bij het lezen van de eerste gedichten de motieven, de stijl en vooral de onmiskenbare toon van zijn poëtische stem herkennen.

De nieuwe bundel is een hoogtepunt in een cyclus die begon met de Weg – gepubliceerd in 1998 – en die voortgezet werd met Tegenlicht in 2002.

In de stroom van de tijd

In de stroom van de tijd is een cruciale stap om – zoals Valente het schreef – door het creatieve schrijfproces een grotere, vollediger kennis te bereiken van wat ons omringt en dat, al dan niet zichtbaar, duidelijker wordt. De huidige bundel kwam tijdens twee verschillende periodes, maar op dezelfde plaats, in Niglath, een klein dorpje in het hart van de Himalaya’s, tot stand. Meteen wordt de belangrijke rol van het landschap en daarin de stroom die een eigen klank (de stem) heeft duidelijk. Soms is het een orakel, soms is het de stem van het geweten of uiteindelijk de stem die het transcendente suggereert. Maar het is steeds een stroming die in haar beweging, in haar vredige of stormachtige loop – reëel of symbolisch – naar het leven verwijst en aan de cyclus continuïteit en ritme geeft.

Ritme sereen en vreugdevol

Anders dan in de Weg is het in deze bundel het water dat ons met zijn regelmatig, muzikaal en zo suggererend ritme tot meditatie voert (soms onrustig, maar meestal sereen en vreugdevol). Vooral in het tweede gedeelte, geschreven in 2007, ontdoen zich de meditaties van hun meer cryptisch en abstract harnas om – zoals water – binnen te dringen in een gebied waar diverse stromen één stroom worden en zich verenigen met de natuur in een meer mystiek dan filosofisch proces, waarin het ik overgaat naar het andere, dat van het immanente naar het transcendente.

In vergelijk met de voorgaande bundels lijkt mij belangrijk te vermelden dat de natuurelementen de hele bundel overheersen. Dóór hen en mét hen ontstaan alle meditaties, alle pogingen tot (hoger) begrip, karakteristiek, méér nog dan in de voornoemde bundels, is er ook de benadering tot de kern van de Oosterse dichtkunst en cultuur. Het is zoals de Chinese professor Yang Hongshen tijdens een conferentie (over de Chinese publicatie van de Weg en Tegenlicht) beweerde “De herwaardering van epische en filosofische poëzie is de belangrijkste ontwikkeling in het hedendaagse internationale poëziegebeuren, en dat is het precies wat het poëtische oeuvre van Germain Droogenbroodt op schitterende wijze biedt”.

De huidige bundel

In de stroom van de tijd profileren de gedichten zich gaandeweg tot een ingehouden lyrisme, ingetogen en vatbaar, waar de natuur en het ik versmelten tot één en dezelfde stem die, in de sfeer van het niet begrijpende begrijpen van de mysticus, onderkomen vindt in een gebied waar “Alles zich verklaart/ in het onverklaarbare”. Het is, kortom, een stem die verlangt om diverse stemmen tot één stem te verenigen en, om in de stroom van de tijd, draagster te zijn van een ebbe en een vloed, gelijk een dialoog zonder einde. Dat is het precies wat in de poëtische cyclus vanaf de Weg opvalt en zich in dit boek nog veel intenser manifesteert. Het is een dialoog tussen culturen: hier overduidelijk door de aanwezigheid van Oosterse filosofen en dichters (Lao Tzu, Chuang Tzu, Lo Po of Wang Wei) en Westerse dichters (Celan, Hölderlin, Petrarca, Valente…) of de soefi Roemi enzovoort.

Poëzie en beeldende kunst

Niet minder belangrijk is de dialoog van deze poëzie met de beeldende kunst: in de Weg en Tegenlicht begeleid door tekeningen van de Indiër Satish Gupta, die alle gedichten van de Weg illustreerde, en in dit boek de potloodtekeningen van Frans Minnaert, bekend Vlaams schilder en vriend van de dichter, die bij de gedichten van deze bundel passende tekeningen maakte. Maar ook in alle andere activiteiten van de dichter is de dialoog aanwezig: die van vertaler van hedendaagse dichters uit verschillende taalgebieden, zijn lezingen die poëzie, muziek en schilderkunst integreren, zijn reizen en deelname aan internationale poëziecongressen en festivals in vreemde landen en culturen, samen met dichters en kunstenaars van diverse continenten met verschillende tradities waarvan de stemmen voor hem nooit vreemd zijn geweest, maar bekend voorkwamen en die heel zijn poëtisch oeuvre hebben begeleid.
Maar de veruit belangrijkste dialoog hier is de dialoog die ieder gedicht uit deze uitgave met de lezer aangaat. Een diepzinnige dialoog, een hoge vlucht, waardoor we – als we bekwaam zijn hem tot ons te laten dóórdringen en we ons laten meevoeren door de stroom van zijn verzen – zullen ervaren dat de kleine ‘oliedruppel’ die elk van deze gedichten is, in ons binnenste zal groeien tot hij zich zal vermengen met ons zijn en ons tegelijk zal onderdompelen in een grotere stroom die ons op een natuurlijke en aangrijpende manier naar het ‘Andere’ zal voeren. Hans-Georg Gadamer heeft het in een tekst getiteld Gedicht en dialoog precies geformuleerd: “Het gedicht leidt ons als een dialoog die zich ontwikkelt in de richting van een onbereikbare zin“. Passende woorden om deze inleiding af te sluiten en de ontmoeting van de lezer met de gedichten niet uit te stellen.

Rafael Carcelén García

De bundel is tweetalig, Spaans / Nederlands

Bestel je bundel snel – voorraad is beperkt.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “In de stroom van de tijd | Meditaties in de Himalaya” te beoordelen