Beschrijving
De geschiedenis van een Gronings tjalkschip
Hoe is een tjalk uit 1910 met de mooie naam ANNA SJOERDINA als woonschip in Amsterdam terecht gekomen? Naar wie is het schip vernoemd? Wat is haar geschiedenis? Zo begon de zoektocht naar de geschiedenis van de ANNA SJOERDINA. Oorspronkelijk in Groningen gebouwd als zeilend vrachtschip en die pas na de Tweede Wereldoorlog overging op de motor. Echter door de toenemende industrialisatie, motorisering en schaalvergroting in de Nederlandse binnenvaart bleek het schip uiteindelijk toch te klein om zich economisch te kunnen handhaven en werd zij afgedankt.
Veel van die schepen kwamen na de Tweede Wereldoorlog op de schroothoop terecht. Ook werden veel van deze afgedankte vaartuigen tijdens de naoorlogse woningnood gekocht door particulieren en omgebouwd tot woonschip. Zo ook de ANNA SJOERDINA. Voor woonbootbewoners volgde daarna een periode van strijd voor erkenning van hun woonvorm. Wonen op het water moest gelijk zijn aan wonen op de wal.
Deze geschiedenis gaat over een bijna vergeten wereld waar zeilschepen eeuwenlang het belangrijkste vervoer verzorgden en een dagelijks beeld waren in de vaarten, rivieren en steden. Het verhaal, geschreven door Lydia Lippens, van de ANNA SJOERDINA staat ook symbool voor de vele zelfstandige schippers die met hun gezin en trots op hun traditionele ambacht het zeilen hebben volgehouden tot het echt niet meer ging.
Auteur Lydia Lippens
Lydia Lippens (1947) werkte bij de Universiteitsbibliotheek Maastricht. Na haar pensionering is zij zich nog meer dan vroeger bezig gaan houden met de natuur; vooral vogels en planten hebben haar belangstelling. Ook fotografeert ze graag. Tijdens een bezoek aan haar dochter Marjolein die in Amsterdam op een tot woning verbouwde tjalk woonde, raakte Lydia geïnteresseerd in de geschiedenis van dit historische schip.
Achteraf gezien was het een overmoedig besluit van mij om zonder enige kennis van de binnenvaarthistorie aan dit speurwerk te beginnen. Toch is het mij gelukt veel van Anna Sjoerdina’s geschiedenis boven water te krijgen. De speurtocht bracht mij naar allerlei plekken in het land waar ik zonder dit onderzoek waarschijnlijk niet zo gauw gekomen zou zijn. Hierbij denk ik aan de Veenkoloniën, de monumentale begraafplaatsen in Wormerveer en Groningen, de verlaten Suikerfabriek in Puttershoek met het Hellegat aan de Oude Maas en het Sint Anthony Gasthuis in Groningen waar ik een paar dagen in de Bed & Breakfast verbleef. In dat hofje heeft de tweede schipper van de Anna Sjoerdina als bejaarde man gewoond. Via het Gasthuis kwam ik in contact met een voormalige student-bewoner die de schipper-in-ruste in het hofje nog heeft meegemaakt.
Voor mijzelf is de zoektocht naar deze verdwenen wereld van de zeilvaart een verrijking geworden en met dit boekje hoop ik enige sfeer van een bijna vergeten periode terug te halen.
Kijk ook naar andere uitgaven in de categorie geschiedenis.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.